«Ένα κομμάτι βράχος καταμεσής στην θάλασσα, η Ύδρα του πολιτισμού, της ιστορίας, των θρύλων και των μυστηρίων...»

Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2023

Ολοκληρώθηκε προχθές, 21 Φεβρουαρίου 2023 μια πολύ ενδιαφέρουσα εκπαιδευτική δράση των ΓΑΚ/ ΙΑΜΥ σε συνεργασία με το Γυμνάσιο Ύδρας


Από: Γενικά Αρχεία του Κράτους / Ιστορικό Αρχείο Μουσείο Ύδρας
Ολοκληρώθηκε προχθές, 21 Φεβρουαρίου 2023 μια πολύ ενδιαφέρουσα εκπαιδευτική δράση των ΓΑΚ/ ΙΑΜΥ σε συνεργασία με το Γυμνάσιο Ύδρας. Το συγκεκριμένο σχέδιο δράσης πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της βελτίωσης της λειτουργίας των σχολικών μονάδων, με στόχο το άνοιγμα των σχολικών μονάδων προς την ευρύτερη Κοινότητα, μέσω της συνεργασίας τους με άλλους φορείς και οργανισμούς, την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/-τριών μέσω της ενίσχυσης κοινωνικών δεξιοτήτων, όπως είναι η συνεργασία και η ομαδικότητα, και τη συνακόλουθη διαμόρφωση ενεργών πολιτών. 
Η συνεργασία των ΓΑΚ Ύδρας και Γυμνασίου πραγματοποιήθηκε θέτοντας ως επιμέρους στόχο την εξοικείωση των μαθητών με το αρχειακό υλικό, την προσπάθεια δημιουργίας αρχειακής συνείδησης στους νέους μας και την ευαισθητοποίησή τους σε ζητήματα διατήρησης της αρχειακής μας κληρονομιάς. Για τον λόγο αυτό, επιλέχθηκε ως θέμα της ερευνητικής δράσης το εξής: «Η προεπαναστατική εμπορική παρουσία της Ύδρας μέσα από το υπάρχον αρχειακό υλικό (ναυλοσύμφωνα και ναυτοδάνεια προεπαναστατικής περιόδου)». 
Το ΓΑΚ/ΙΑΜ Ύδρας, ανταποκρίθηκε με ιδιαίτερη ευχαρίστηση στη συνεργασία αυτή διαπνεόμενα πάντα από ένα πνεύμα επικοινωνίας με το μαθητικό, ιδιαιτέρως, κοινό του του νησιού , και κοινοποίησης του πλούτου του αρχειακού υλικού που φυλάσσεται στους χώρους του. 
ΧΡΟΝΙΚΟ ΔΡΑΣΗΣ
Στη δράση συμμετείχαν συνολικά 20 μαθητές της Γ΄ Τάξης Γυμνασίου, οι οποίοι κατανεμήθηκαν σε τρεις ομάδες δράσης (των 6 μαθητών η μία και των 7 μαθητών οι άλλες δύο), με διαφορετικό στόχο η κάθε μία, αλλά με κοινό σημείο αναφοράς τα συμβολαιογραφικά αρχεία των ναυλοσυμφώνων και ναυτοδανείων των ετών 1797-1818.
 Οι μαθητικές ομάδες επισκέφτηκαν το ΙΑΜΥ το χρονικό διάστημα από 13-21 Φεβρουαρίου 2023, συνοδευόμενες κάθε φορά από τον εκπαιδευτικό-συντονιστή τους και καλωσορίστηκαν από την Προϊσταμένη της Υπηρεσίας και Αν Προϊσταμένη των ΓΑΚ Αρχείων Αργοσαρωνικού Ντίνα Αδαμοπούλου, η οποία τους μίλησε για την ιστορική πορεία των Αρχείων στη χώρα μας από καταβολής των πρώτων αρχειακών φορέων μέχρι σήμερα, τις επίμονες προσπάθειες διαφύλαξής τους ακόμα και στη διάρκεια εμπόλεμων περιόδων, ενώ τόνισε τη σπουδαιότητά τους στη δημιουργία και διαφύλαξη της εθνικής μας ταυτότητας και στη διατήρηση της ιστορικής μας μνήμης. Επιπλέον, η κα. Αδαμοπούλου, ξενάγησε τους μαθητές όλων των ομάδων στον χώρο του Αρχειοστασίου και αναφέρθηκε στον πολύτιμο ρόλο που διαδραματίζουν όλες οι Αρχειακές Υπηρεσίες της Χώρας στην καλλιέργεια αρχειακής συνείδησης στους μαθητές, μέσω της άμεσης επαφής τους με τα ποικίλα αρχειακά τεκμήρια, δημόσια και ιδιωτικά, αλλά και με το οπτικοακουστικό αρχειακό υλικό, το οποίο διαθέτει η Υπηρεσία των ΓΑΚ / Ιστορικού Αρχείου-Μουσείου Ύδρας.
Στη συνέχεια, οι ομάδες μεταφέρθηκαν στην αίθουσα εκδηλώσεων του δεύτερου ορόφου του ΙΑΜΥ και εκεί μελέτησαν το πρωτογενές υλικό που τους δόθηκε σε φωτοτυπίες, το οποίο αντλήθηκε από τις μεταγραφές εγγράφων των 15 Ναυλοσυμφώνων και 20 Ναυτοδανείων των αρχειακών μας συλλογών, ένα ανέκδοτο υλικό, αρχειοθετημένο στα αρχειακά κυτία 48, 49 του Αρχείου της Κοινότητας Ύδρας. 
Πιο συγκεκριμένα, η 1η ομάδα είχε σαν στόχο την εύρεση στα ναυλοσύμφωνα-ναυτοδάνεια των εμπορικών λιμανιών φόρτωσης και εκφόρτωσης των εμπορευμάτων, καθώς και το είδος των εμπορευμάτων που τα εμπορικά πλοία μετέφεραν και πουλούσαν στις διάφορες ΄΄σκάλες΄΄της Ευρώπης. Ο στόχος της 2ης ομάδας ήταν να εντοπίσει στις μεταγραφές την τυπική δομή ενός ναυλοσυμφώνου και ναυτοδανείου και να συμπληρώσει το Φύλλο Εργασίας που τους δόθηκε γι΄ αυτόν το σκοπό. Τέλος, η στοχοθεσία της 3ης ομάδας ήταν να «αλιεύσει» από τα κείμενα τα ονόματα των εμπορικών πλοίων και τον τύπο τους (π.χ. μπριγαντίνο, πολάκα, γολέτα κ.ο.κ.), καθώς και το είδος των νομισμάτων, με τα οποία γίνονταν οι εμπορικές αυτές συναλλαγές, όπως το νόμισμα στο οποίο πληρωνόταν ο ΄΄ναύλος΄΄ ή δίνονταν το ναυτοδάνειο (΄΄κάμπιο μαρίτιμο΄΄). Και στις 3 ομάδες δόθηκε έντυπο υλικό (φύλλα εργασίας δημιουργημένα ειδικά για το σκοπό αυτό από το ΙΑΜΥ) καθώς και συμβουλευτική καθοδήγηση ως προς αυτό.
Οι εντυπώσεις από τη συνεργασία των δύο πλευρών είναι άριστες. Ευχαριστούμε θερμά τον Γυμνασιάρχη κ. Δημήτρη Σαράντη και τους Καθηγητές κ. Τίνα Λούλου, Νίκη Πυργιωτάκη και Κώστα Τσαλαπόρτα για την άψογη σε όλα τα επίπεδα συνεργασία τους με την αρχειακή μας Υπηρεσία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου