«Ένα κομμάτι βράχος καταμεσής στην θάλασσα, η Ύδρα του πολιτισμού, της ιστορίας, των θρύλων και των μυστηρίων...»

Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2010

Το πλοίο «Νεράΐδα»


Πνευματικά δικαιώματα της παραπάνω φωτογραφίας: Steve Swayne
Το «Laurana» (μετέπειτα «Νεράΐδα»), ναυπηγήθηκε  το 1939 από την Fiumana Α.Ε. di Navigazione του Fiume (Ιταλία).
Το «Laurana» ήταν    η πρώην  θαλαμηγός  του Γκαλεάτσο Τσιάνο ή Τσάνο που ήταν γαμπρός του Μουσολίνι και από τα σημαντικότερα στελέχη του φασιστικού καθεστώτος. Στο Β΄ παγκόσμιο πόλεμο το «Laurana» ήταν πλωτό νοσοκομείο και κατά την διάρκεια του πολέμου το Βασιλικό Ναυτικό της Αγγλίας το κατέλαβε και όταν τέλειωσε ο πόλεμος παρέμεινε  στη  Μ. Βρετανία. Αγοράστηκε το 1948, από τον Έλληνα εφοπλιστή, Ιωάννη Σ. Λάτση, ο οποίος εκείνη την εποχή είχε την επιχείρησή του στον Πειραιά και του έδωσε το όνομα «Νεραΐδα».




Το 1949 έγιναν στην Ύδρα, εμπρός απο το κτήριο που ήταν το (τότε),  ζαχαροπλαστείο  "Κυβέλεια" (μετέπειτα 'Εμπορική Τράπεζα'), τα εγκαίνια του πλοίου με καλεσμένους πληθώρα υπουργών και επισήμων και πλήθους Ύδραίων.
 Από τότε το «Νεραΐδα» άρχισε τα ταξίδια του από τον Πειραιά με ενδιάμεσους σταθμούς τα νησιά του Σαρωνικού έως το Λεωνίδιο, αλλά και κάποιες φορές και  την Μονεμβάσια, γιατί ήταν το καθαυτό πλοίο της αναψυχής και της καλοπέρασης αλλά και του σίγουρου προορισμού.
Το 1954 έγινε αλλαγή στις μηχανές του πλοίου και από τις παλιές Fiat που είχε, του τοποθέτησαν μηχανές ντίζελ τύπου Mann, έτσι τον ίδιο χρόνο το «Νεράΐδα», ήταν πάλι έτοιμο για τα ταξίδια στα γνώριμα νερά του Αργοσαρωνικού.
Το δρομολόγιο του πλοίου ήταν Αίγινα – Μέθανα – Πόρο (μερικές φορές και Γαλατά) – Ύδρα – Ερμιόνη – Σπέτσες, άλλες φορές έφτανε έως το Λεωνίδιο, ακολουθώντας τα λιμάνια Ύδρα – Σπέτσες – Λεωνίδιο.
Το 1969-1970 το «Νεράΐδα» μετασκευάστηκε σε κρουαζιερόπλοιο στον Σαρωνικό,  αφού καταργήθηκαν οι πλαϊνοί διάδρομοι και τα σαλόνια επεκτάθηκαν σε όλο το πλάτος του καραβιού με ορθογώνια παράθυρα στην θέση των ανοιγμάτων που καλύπτονταν με μουσαμάδες όταν είχε θάλασσα, και των φινιστρινιών ανάμεσα τους. Το πλοίο αποσύρθηκε λίγο αργότερα, το 1975 μεταφέρθηκε στην Σ. Αραβία σαν πλωτό γραφείο.
Επιστρέφοντας στην Ελλάδα το «Νεράΐδα» αποσύρθηκε στον κόλπο της Ελευσίνας, και  οι ιδιοκτήτες του πλοίου το μετέφεραν σε ναυπηγείο  στην Κροατία  όπου και επισκευάστηκε και μετά από τρία χρόνια επισκευών το πλοίο ταξιδεύοντας επέστρεψε στην Ελλάδα και στο αγαπημένο της Σαρωνικό, ακριβώς μετά 35 χρόνια απουσίας. Ποιος δεν θυμάται από τους παλαιότερους Υδραίους το  «Νεράΐδα» να προσεγγίζει το λιμάνι της Ύδρας με οποιοδήποτε καιρό; Ποιος δεν θυμάται την φιγούρα του πλοίου σε φωτογραφίες και καρπ-ποστάλ εποχής; Αλλά ποιος δεν θυμάται σε τόσες και τόσες  κινηματογραφικές ταινίες που είναι αποτυπωμένο; 
Ίσως στο μέλλον δούμε και πάλι το  «Νεράΐδα» να αρμενίζει στα γνώριμα και αγαπημένα του νερά του Σαρωνικού και της Ύδρας…

Πηγές:
http://www.koutouzis.gr/ploia.htm
Σχετικά με τοβίντεο:







1 σχόλιο:

  1. Ἡ φερομένη χρήσις τοῦ συγκεκριμμένου σκάφους ὡς θαλαμηγοῦ τῆς Ἔντας Τσιάνο τὸ γ. Μουσσολίνι, ἀποτελεῖ «urban legend», καθ᾿ ὅτι τὸ πλοῖον εὐθὺς ἐξ ἀρχῆς (1939) καθηλκύσθη εἰς τὸ νεώριον τῶν Cantieri Navali Del Quarnaro τοῦ Φιοῦμε τῆς Δαλματίας, ἀποκλειστικῶς πρὸς ἀκτοπλοϊκὴν χρήσιν, τραπὲν ἀπὸ τῆς ἐνάρξεως τοῦ 2ου Π.Π. εἰς ναυαγοσωστικόν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή